Dag Dan, Anton en Anatoli. Tot ziens op aarde! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu Dag Dan, Anton en Anatoli. Tot ziens op aarde! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu

Dag Dan, Anton en Anatoli. Tot ziens op aarde!

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

03 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Vorige week zijn Dan, Anton en Anatoli vertrokken. We hebben de hele nacht doorgewerkt. Zo heb ik voor een experiment bloed bij mezelf en Don afgenomen en speeksel verzameld, zodat deze monsters meteen in de Sojoez mee kunnen naar de wetenschappers op de grond.

Rond zes uur gisterochtend Nederlandse tijd hebben we afscheid genomen. Om tien voor zeven ging het luik naar hun Sojoez definitief dicht. Om exact 10:18:30 uur koppelden ze los van het ISS voor de reis terug naar de aarde. Ik kon de haken horen losgaan en voelde een schokje toen de veren de Sojoez wegduwden. Even later kwam de Sojoez in mijn gezichtsveld. Ik zag ik hem omlaag gaan, op naar een veilige landing in de steppe van Kazachstan even voor twee uur ‘s middags.

Hollen of stilstaan
De komende drie weken ben ik aan boord met mijn collega’s Don Pettit en Oleg Kononenko. Het zal anders zijn. Rustiger in de vrije uren, omdat we meer ruimte hebben en elkaar niet snel in de weg zweven. Drukker overdag, omdat de onderhoudswerkzaamheden en experimenten gewoon doorgaan. Daarbij krijgen we ook nog een vrachtschip op bezoek: de Dragon van SpaceX. Het uitpakken van de ATV, Progress, Dragon en tegelijkertijd het verzamelen van de spullen die er weer in moeten vragen veel tijd en zoekwerk.

Afgelopen vrijdag en zaterdag hebben we met z’n allen gegeten. We hebben de verjaardag van Don gevierd met live muziek op de gitaar. Dan kan ontzettend goed spelen. Woensdag was de officiële overdracht van de commandant. Dan gaf het stokje over aan Oleg.

Toen het luik van de Sojoez vanochtend dicht ging, begon voor mijn gevoel echt Expeditie 31, de 31ste vaste bemanning van het ISS sinds november 2000, toen het ruimtestation voor het eerst werd bemand.

Zo’n afscheid van een bemanning is niet emotioneel. Natuurlijk gaan we het gezelschap en de gezelligheid aan boord missen. Net als de kennis en kunde van Dan, die een fantastische commandant was. Maar we zien elkaar over een paar maanden weer op aarde.

Terug naar de aarde
Ik sta er natuurlijk wel even bij stil. Dan denk ik: de volgende die in de Sojoez kruipt, dat ben ik. De linker stoel, de eerste die naar binnen gaat en de laatste die zich er weer uit worstelt. Dezelfde procedures als deze mannen. Loskoppelen en dan de korte vlucht terug naar huis. Het ene moment ben je aan het zweven ver boven de aarde en vervolgens ben je in nog geen vier uur weer op de grond.

Ik weet van de vorige keer dat het voelt als een ruige kermisattractie. Je wordt vier keer zo zwaar en aan de parachute schud je alle kanten op, zodat je in plaats van twee wel twintig beeldschermen ziet. Het is het meest spectaculaire deel van de missie, meer nog dan de lancering. En dan de laatste klap. Stuwraketten onder de Sojoez geven wat extra remkracht, voordat de capsule de aarde raakt. Toch kunnen ze niet voorkomen dat de capsule met de klap van een klein auto-ongeluk de aarde raakt en vaak omvalt of zelfs een stuk rolt. Gelukkig hebben we speciale stoelen.

Toch is het al met al niet het meest plezierige deel van de missie. Helemaal niet als je bedenkt dat je lichaam een half jaar geen zwaartekracht heeft gevoeld. Ik zal slap zijn en moe en misselijk. Maar met een glimlach, want het hoort er allemaal bij.

Het is een beetje vreemd om nu al te denken aan naar huis gaan. Ik heb nog ruim twee maanden hier aan boord. Met heel veel taken, zoals de koppeling van het vrachtschip Dragon, waar ik erg naar uitkijk. Maar ook het ontvangst van een nieuwe bemanning over drie weken en een groot aantal wetenschappelijke experimenten. Je ziet, in de ruimte gaat het niet heel anders dan in het hectische leven op aarde. Even denk je vooruit… totdat de realiteit van alledag zich weer aandient.

  • 04 Mei 2012 - 12:29

    Leonie Vrieze:

    Beste Andre,

    Je had natuurlijk al meer ervaring in de ruimte, maar waar heb je je tot nu toe
    tijdens deze reis het meeste over verbaasd, iets wat je totaal niet had verwacht.

    Vriendelijke groet,

    Leonie Vrieze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2012

Andre beantwoordt de winnende vragen!

01 Juli 2012

André veilig terug op aarde!

30 Juni 2012

Afgezonderd onder water en op de Zuidpool

29 Juni 2012

Waterkleppen checken en alweer een vals alarm

29 Juni 2012

48 uur bloedsomloop en hartritme meten
André

Ik ben astronaut en ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds. Tijdens mijn eerste ruimtereis zag ik hoe mooi en kwetsbaar onze planeet is. Daar moeten we zuinig op zijn! Op 21 december ben ik opnieuw de ruimte in gegaan; ben benieuwd of de aarde in die 7 jaar veel veranderd is. In mijn blogs hou ik jullie op de hoogte en als je vragen hebt, stel ze gerust!

Actief sinds 29 Nov. 2011
Verslag gelezen: 937
Totaal aantal bezoekers 331661

Voorgaande reizen:

21 December 2011 - 01 Juli 2012

André Kuipers' Ruimtelog

Landen bezocht: