SpaceX Dragon: mijlpaal voor de ruimtevaart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu SpaceX Dragon: mijlpaal voor de ruimtevaart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu
VIP-Report

SpaceX Dragon: mijlpaal voor de ruimtevaart

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

27 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag 25 mei was een bijzondere dag in mijn missie. Samen met Don heb ik het vrachtschip Dragon van SpaceX gekoppeld aan het ruimtestation. Dragon komt nieuwe spullen brengen voor de bemanning. Op 31 mei keert het schip, met aan boord spullen van mij en de anderen, alweer terug naar de aarde.

De koppeling van Dragon is het operationele hoogtepunt in mijn missie. Maar het is ook een mijlpaal voor de internationale ruimtevaart. Dit is de eerste keer dat een commercieel ruimtevaartuig het ISS bereikt en aankoppelt. Daarmee is in zekere zin een nieuw tijdperk begonnen. Nog even en bedrijven brengen ook mensen van en naar een baan rond de aarde.

Dragon werd op 22 mei gelanceerd vanaf Cape Canaveral in Florida. We hebben de lancering aan boord gevolgd op de monitoren, want op het moment dat de raket het lanceerplatform verliet, zaten wij alweer boven Ierland. De afgelopen dagen is Dragon het ISS steeds dichter genaderd. Hij heeft zelfs manoeuvres uitgevoerd dichtbij het ISS om te laten zien dat alle besturing goed werkt en dat de vluchtleiding of de ISS bemanning kunnen ingrijpen, mocht dat nodig zijn.

Aan boord hadden we een speciaal richtmechanisme en een camera voor het raam van Node-2 geplaatst. Die had ik nodig om Dragon te koppelen.

Free drift
Na een paar stops voor controles naderde Dragon tot tien meter en bleef daar hangen. Toen alle systemen in orde bevonden waren, hebben we het ISS en Dragon in ‘free drift’ gebracht. Dat wil zeggen dat beide ruimteschepen niet meer automatisch hun koers kunnen corrigeren. Hierna kon Don de robotarm van het ISS langzaam naar het koppelmechanisme van Dragon bewegen om hem vast te pakken, terwijl ik de bewegingen van Dragon en de afstand in de gaten hield. Toen Dragon goed en wel aan de arm zat, heb ik Dragon naar het ISS gevlogen en vastgemaakt aan de koppelpoort aan de onderkant van Node-2, ook wel Harmony genoemd.

Don en ik hebben lang en veel op deze procedures getraind. We zijn blij dat alles vlekkeloos is verlopen. Nadat Dragon helemaal gezekerd was, en dus onderdeel van het ISS, hebben we zaterdag het luik opengemaakt en zijn we begonnen met uitladen. Dat gaat de komende dagen nog door en vervolgens stoppen we het vrachtschip weer vol met spullen die terug naar de aarde moeten.

Dragon is op dit moment het enige vrachtschip met de capaciteit spullen terug te brengen. Erg belangrijk voor de wetenschap, omdat we nu monsters en wetenschappelijke experimenten kunnen terugbrengen naar de laboratoria op aarde.

• 27 Mei 2012 - 20:37

Ton Hoeksma:

Hallo André,
    Ik zag op de beelden van Nasa dat jullie bij het openen van de Dragon-module allemaal mondkapjes droegen? Later was dat niet meer het geval. Heeft dat -buiten het procedurele- nog een reden die mondkapjes?

Met vriendelijke groet,
    Ton Hoeksma

• 29 Mei 2012 - 13:53

Nelke :

Hallo Andre,
    Wat gebeurt er als de andere bemanning, een virus mee neemt aan boord, zijn daar dan goede med.voor aanwezig zodat jullie niet allemaal ziek worden en het weer mee nemen naar de aarde?
    De foto's zij weer een genot om naar te kijken,we kijken samen met onze kleinzoon hij vindt het geweldig bedankt.

groet Nelke.

• 31 Mei 2012 - 10:35

Han:

Hallo Andre , mijn vraag aan jou is , kun je ook een foto maken vanuit de ruimte van jou portret in Nederland ???

• 31 Mei 2012 - 11:56

Lenneke:

Hi Dré! Ik ben benieuwd of jullie daar iets meekrijgen van het zonlicht, aangezien de afwezigheid van zonlicht voor neerslachtigheid zorgt. (depri dus) Als er geen licht is, raakt men in een soort van winterslaap. Ons lijf denkt dat in het donker het tijd is om te slapen. We zouden continue moe zijn. Hebben jullie daar geen last van?
    Ben onwijs benieuwd!

Hier nog een raadseltje, dat of all people jij natuurlijk weet. "Met veel aandacht maakt Jantje scheepjes uit notendoppen".
    (André, de man die Makemake (Plutoïdes) heeft ontdekt heet overigens ook Kuiper (zonder s weliswaar), maar toch wel grappig)

Un beso grande vanuit Marbella, Spanje..
    Len

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.