André veilig terug op aarde! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu André veilig terug op aarde! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu

André veilig terug op aarde!

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

01 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Om 10:14 uur was het zover: André Kuipers en zijn twee collega's Don Pettit en Oleg Konenko landden na 193 dagen in het ISS met een gecontroleerde plof weer terug op aarde. De Sojoez-capsule was circa drie uur eerder vertrokken uit het ruimtestation. De zwartgeblakerde Sojoez-capsule landde op de Kazachstaanse steppe, precies op de geplande plaats. Daarom was de terugkeer van minuut tot minuut live te volgen.

Twee Russische helikopters met medisch personeel waren enkele seconden later ter plaatse. Omdat de spieren van de astronauten na hun maandenlange verblijf in de ruimte erg verslapt zijn, werden ze een voor een uit de Sojoez getild.
André oogde fit en belde meteen even met zijn vrouw Helen om te melden dat hij veilig was geland.

Terug op aarde - het zal even wennen zijn... En wat gebeurt er nu? Allereerst vliegt André na een medische controle per vliegtuig naar het Amerikaanse Houston. Daar wachten Helen en kinderen op hem. Vervolgens blijft hij drie weken in Amerika om aan te sterken en om wetenschappers te helpen bij hun onderzoek. De wetenschappers verzamelen namelijk niet alleen gegevens tijdens hun ruimtemissie, maar ook ervoor en erna. Zo kunnen ze het effect van de gewichtloze omstandigheden in het ISS het best onderzoeken.

Na Amerika is André heel even in Nederland. Daarna gaat hij door naar Sterrenstad in Rusland voor een welkomstceremonie. En vervolgens is hij weer een paar weken in Houston. Vanaf eind augustus houdt André een post flight tour. Tijdens zo'n tournee bezoekt de bemanning allerlei mensen en locaties die een rol hebben gespeeld in de missie.

Bekijk het NOS verslag, inclusief foto- en videomateriaal van de terugvlucht:

• 01 Juli 2012 - 17:21

Marjo Arts:

Allereerst, welkom terug op planet Earth. Wat geweldig om alles live te kunnen volgen; indrukwekkend.

Mijn vraag:
    Wat ging er door je heen toen je door de dampkring vloog ?

• 01 Juli 2012 - 17:26

Waarom in 4 uur terug en 4 dagen heen?

• 01 Juli 2012 - 19:32

Marente:

Welkom thuis! Grote klasse zoals jij ons steeds op grote hoogte op de hoogte hebt gehouden. Veel dank en we zullen nog lang na genieten van al jou verhalen, foto's en video beelden.
    Geniet van je thuiskomst en ik wens je al het goede toe.

Groet uit Voorst,
    Marente

• 01 Juli 2012 - 21:00

Emile En Ien Rutten:

Hoi Andre,
    Welkom terug. Fantastisch om je terugkeer live via TV te volgen.
    In eerste instantie zagen jullie alle 3 er een beetje belabberd uit, maar jij was toch weer snel hersteld van de ongemakken tijdens de vlucht terug naar moeder aarde.

• 02 Juli 2012 - 07:03

Jeanet Van Den Berg:

Andre, Fijn dat je weer veilig met "beide benen"op aarde bent geland.Wat een bewondering voor je, zoals je terug keer, je moet dan echt geen last hebben van claustrofobie!Voordat je uit zo'n capsule bent! Was het erg pijnlijk?
    Bedankt voor je uitvoerige, eenvoudige informatie , we konden meegenieten met jouw ervaringen.
    Succes de komende weken met de nasleep.

Nu genieten van de ontmoeting met je gezin en familie!
    Hartelijke groeten ,
    Jeanet

• 02 Juli 2012 - 09:58

Johan En Tiny Gosselink:

Geweldig hoe jij terug kwam uit die capsule vergeleken bij de andere twee. Je bent een KANJER.
    En dat mag ik als bijna 65 jarige toch wel zeggen?
    Geniet van je thuiskomst met je vrouw en kinderen.

• 02 Juli 2012 - 13:25

Jasper Leer:

Hoi Andre,

Ik heb echt genoten van alles wat je hebt laten zien, de rondleiding door het ISS vond ik echt fantastisch en ook van de landing die live te zien was heb ik geen seconde gemist.

Hopelijk voel je je snel beter: welkom terug op aarde man, je maakt me jaloers!!

Nu mijn vraag: waarom moet je landen op de steppe van Kazachstan en kan dat niet ergens anders? zoals bijvoorbeeld in Afrika??

Met groetjes en welkom terug.

Jasper Leer

• 02 Juli 2012 - 15:59

Linda Scheppink:

Aan de buis gekluisterd tijdens jullie landing. Alles is even fascinerend.
    Ik zou zou heel graag willen horen wat je zelf graag wilt vertellen....

• 02 Juli 2012 - 16:13

Simone:

Hoe kun je deze unieke ervaring delen met je gezin en familie, is dat in woorden uit te drukken?

• 02 Juli 2012 - 17:54

Hanneke De Bruijn:

Super geweldig dat je weer Veilig op aarde geland bent....
    Lukt het je om op 23 of 24 Juli In Paradiso, Amsterdam te zijn voor een Concert van Marillion...? :-)

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.