Afgezonderd onder water en op de Zuidpool - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu Afgezonderd onder water en op de Zuidpool - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu

Afgezonderd onder water en op de Zuidpool

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

30 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

In het ruimtestation zitten we behoorlijk afgezonderd met z'n zessen. Maar we zijn zeker niet de enige mensen in die situatie. Al voor mijn missie had ik aangevraagd of ik contact kon hebben met twee andere missies die nu plaatsvinden. Een op de bodem van de zee en een op de Zuidpool. Het waren bijzondere gesprekken met mensen die in een vergelijkbare of zelfs nog meer geïsoleerde situatie zitten als ik.

Het eerste contact was met de mensen op de wetenschappelijke basis Concordia op de Zuidpool. Zij hebben het waarschijnlijk nog zwaarder dan wij hierboven. Het is met -80 graden Celsius extreem koud buiten en als het zomer is in Nederland, is het daar permanent donker. De bemanning van de basis kan niet weg, want de brandstof in haar voertuigen is bevroren en vliegtuigen komen niet. Als ik bedenk hoe dat moet zijn, dan vind ik een ruimtemissie nog behoorlijk afwisselend.
Voor mij heeft het wel een bepaalde aantrekkingskracht, zo'n station op de Zuidpool. Het is net of je op een andere planeet zit. Misschien is het wel een beetje vergelijkbaar met wonen op Mars. Ik heb veel respect voor de mensen die daar zitten. Zij doen echt ontdekkingswerk en zijn lang van huis. Een ding hebben we gemeen: het uitzicht op een prachtige sterrenhemel.

Op de bodem
Dat geldt niet voor de mensen die deelnemen aan NEEMO. Dat is het acroniem voor NASA Extreme Environment Mission Operations. Dit is een experiment dat voorbereidend werk doet voor bemande ruimtemissies in een onderwaterbasis, vlak voor de kust van Key Largo in Florida. Op ongeveer twintig meter diep zaten vier mensen elf dagen opgesloten in een tank, onder wie de ESA-astronaut Timothy Peake.

Het zag er heel aantrekkelijk uit via de videoverbinding. Blauwgroen water en allerlei vissen die voorbij zwommen. Het team maakte ook 'ruimtewandelingen' onder water. Zo trainen ze voor een landing op Mars of een asteroïde. Er is natuurlijk ook ruimte voor wat minder wetenschappelijke experimenten. Timothy vertelde dat hij een speelgoedhelikopter had meegenomen om te kijken hoe die vliegt bij drie keer de luchtdruk. Erg leuk.

Ik zou best een keer mee willen doen aan een van deze programma's, wie weet krijg ik nog eens een kans in de toekomst. Maar ik ga me nu eerst klaarmaken voor mijn terugreis. Als alles volgens plan verloopt, sta ik zondagochtend Nederlandse tijd weer met twee benen op de grond...

  • 01 Juli 2012 - 10:29

    Marijk, Erik, Sven En Jordi Van Steenis:

    Dag Andre,

    Ik was zó ontzettend trots op je toen je daar lachend en bellend in je stoel zat bij te komen. Heerlijk dat je weer heelhuids thuis bent!

    Succes en groet,
    Marijke

  • 01 Juli 2012 - 10:30

    Marijk, Erik, Sven En Jordi Van Steenis:

    Dag Andre,

    Zo ontzettend trots op je toen je daar lachend en bellend in je stoel zat. Heerlijk dat je weer heelhuids terug bent. Geniet ervan! Marijke

  • 01 Juli 2012 - 11:01

    Nico Kattevilder:

    Heb je vroeger ook de Thunderbird gelezen en er van gedroomd dat je zelf astronaut werd?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2012

Andre beantwoordt de winnende vragen!

01 Juli 2012

André veilig terug op aarde!

30 Juni 2012

Afgezonderd onder water en op de Zuidpool

29 Juni 2012

Waterkleppen checken en alweer een vals alarm

29 Juni 2012

48 uur bloedsomloop en hartritme meten
André

Ik ben astronaut en ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds. Tijdens mijn eerste ruimtereis zag ik hoe mooi en kwetsbaar onze planeet is. Daar moeten we zuinig op zijn! Op 21 december ben ik opnieuw de ruimte in gegaan; ben benieuwd of de aarde in die 7 jaar veel veranderd is. In mijn blogs hou ik jullie op de hoogte en als je vragen hebt, stel ze gerust!

Actief sinds 29 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1244
Totaal aantal bezoekers 331624

Voorgaande reizen:

21 December 2011 - 01 Juli 2012

André Kuipers' Ruimtelog

Landen bezocht: