Veel fitness, want mijn terugkeer komt eraan - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu Veel fitness, want mijn terugkeer komt eraan - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu

Veel fitness, want mijn terugkeer komt eraan

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

14 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Nog een kleine drie weken. Ik ben duidelijk aan het aftellen naar mijn terugkeer. Dat geeft een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant wil ik graag naar huis, mijn gezin, familie en vrienden zien. Aan de andere kant wil ik helemaal niet weg, omdat ik weet dat ik nooit meer in de ruimte zal komen.

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik niet alles kan doen wat ik van plan was tijdens deze missie. Overdag een foto van Nederland nemen met een kraakheldere hemel bijvoorbeeld. Dat kan niet meer, omdat de baan van het ISS de komende weken niet optimaal is. Ik heb het vaak geprobeerd de afgelopen maanden, meestal zat het weer tegen. Nederland lag dan onder een witte wolkendeken. En toen het eindelijk opklaarde kwam ik ‘s morgens vroeg over en was het heiig.

Terugkeer
Ook vanuit de Japanse module fotograferen wordt moeilijk voor de komende weken. We hebben last van de bèta-angle. Dat is de zonnestand ten opzichte van het ISS. Die is heel belangrijk, bijvoorbeeld voor de stroomvoorziening van de zonnepanelen. De ramen van de Japanse module mogen nu een tijdje niet open, omdat anders de zon op een bepaalde manier naar binnen schijnt en de hardware teveel opwarmt. Het zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden, hier in de ruimte.

Dat mijn terugkeer eraan komt blijkt ook uit de mailtjes die ik krijg. Veel gaan al over de medische testen en revalidatie na terugkeer en de debriefings. Medewerkers van ESA en andere ruimtevaartorganisaties kunnen met die feedback de procedures verder verbeteren en toekomstige ruimtemissies voorbereiden. Mijn vlucht is in die zin een kleine schakel in een veel groter geheel: de mensheid die leert wonen in de ruimte en de ruimte verder gaat verkennen en benutten. Dat ik daaraan kan meewerken vind ik wel een mooie gedachte. Ook de post flight tour wordt nu gepland. Dat is de periode na mijn vlucht, waarin ik met de andere bemanningsleden op allerlei plekken in Nederland en Europa ga vertellen hoe de missie is verlopen.

Actie
Voordat ik naar huis kan, moet ik elke dag rennen op de loopband T2 en flink trainen op ARED, het Advanced Resistive Exercise Device. Dat is een fitnessapparaat waarmee ik zo’n beetje al mijn spieren sterker maak, maar vooral die in mijn benen en rug. Ook stimuleren de oefeningen de aanmaak van botmassa. Ik hoef niet meer op de hometrainer te fietsen. Want, zo zei mijn fitnessinstructeur op de grond: ‘Als je straks met de Sojoez landt moet je eruit kunnen lopen, niet fietsen.’

Ik vind het niet erg om te rennen op T2 en met ARED te trainen. Ik kan namelijk ondertussen sciencefiction films kijken en muziek luisteren. De laatste dagen heb ik bijvoorbeeld weer alle drie de Terminator films gezien en Starship Troopers. Veel actie, want dat gaat goed samen met het rennen. Tijdens het gewichtheffen zet ik muziek op: pittige ritmes als rock en trance, dance of techno.

  • 14 Juni 2012 - 11:14

    Brian Hartogsveld:

    Jaa André! Die zwaartekracht hier is genadeloos. We moeten geen André hebben die als een slappe pop in elkaar zakt!

    Heb je een fitness schema? Hoeveel uren per dag fitness je dan eigenlijk?

    Groetjes

    Brian Hartogsveld

  • 14 Juni 2012 - 14:02

    Joke Behage-Kops:

    ik heb eigenlijk geen vraag , maar ik wil je eigenlijk bedanken voor alle mooie en intressanten verhalen uit de ruimte en vooral voor al die schitterende foto,s die je hebt gemaakt, ze waren geweldig en ik heb er heeeel erg van genoten.

    Dank je wel en een behouden terugkomst.

  • 14 Juni 2012 - 15:34

    Eef:

    Beste Andre, inderdaad; wat was het leuk om jouw verslagen te lezen en je foto's te zien. Ik werk in een verpleeghuis, en ik vertelde vandaag aan een bewoner dat Nederland gisteren verloren van Duitsland op het EK. De bewoner zei dat het jammer was, maar dat het véél belangrijker was dat jij veilig zou terugkeren. En daar heeft hij gelijk in! Deze meneer is al die tijd erg betrokken geweest bij jouw reis, door altijd te vragen hoe het gaat. Dus heb ik hem veel verteld over je verslagen. Een van je oudste fans, en thuis mijn zoon van 5 een van je jongste fans! Ik wens je een mooie laatste 3 weken toe, en een hele veilige terugkeer, en een prachtig weerzien met iedereen die je lief is. Vriendelijke groeten.

  • 14 Juni 2012 - 16:40

    Nelke:

    Hallo Andre,
    Ja het zit er weer zowat op,wat heb je ons laten meegenieten van je reis in de ruimte ,we hopen dat je van de terug reis ook kan genieten ,en afscheid kan nemen van iets waar van je weet, dat je nooit meer zal meemaken.
    Sterkte met het afscheid nemen van je geliefde plek.

  • 18 Juni 2012 - 16:46

    Damien Hoogland:

    meneer Kuipers wat is het ergste obstakel wat u bent tegengekomen?

  • 22 Juni 2012 - 10:48

    Job Van De Groep:

    Geachte heer Kuipers,
    Natuurlijk hoef ik u helemaal niet uit te leggen dat 3D-foto's, behalve met een speciale stereocamera, ook met met één camera kunnen worden gemaakt, ook die van objecten (bijv. de aarde) op grote afstand (namelijk met een hele grote 'basis' ...).
    U bent zelft een enthousiast fotograaf, heb ik gelezen, ook voor uw eigen plezier.
    Als 3D-fotograaf (amateur, mijn 3D-foto's projecteer ik met 2 beamers op een groot doek), hoop ik dat u (nog) in de gelegenheid bent om 3D-foto's te maken in, maar ook van de buitenkant van het ISS én vooral van de aarde. Dat lijkt me super spectaculair. Immers, als bekijker van 3D-foto's in en vanuit de ruimte krijg je heel erg sterk het gevoel "ter plekke" aanzezig te zijn en voel je je een beetje astronaut.
    Met vriendelijke groet,
    Job van de Groep
    ("fotografie voor twee ogen")
    N.B. Vanzelfsprekend zou ik graag zelf zo'n stereoPAAR willen projecteren

  • 23 Juni 2012 - 14:47

    Coen Ris (12 Jaar):

    Gaat u nog een rondleiding geven door het ISS. In 2004 heeft u dat ook gedaan,want dat heb ik op You Tube gezien maar het ISS is nu veel groter en heeft toch meer modules?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2012

Andre beantwoordt de winnende vragen!

01 Juli 2012

André veilig terug op aarde!

30 Juni 2012

Afgezonderd onder water en op de Zuidpool

29 Juni 2012

Waterkleppen checken en alweer een vals alarm

29 Juni 2012

48 uur bloedsomloop en hartritme meten
André

Ik ben astronaut en ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds. Tijdens mijn eerste ruimtereis zag ik hoe mooi en kwetsbaar onze planeet is. Daar moeten we zuinig op zijn! Op 21 december ben ik opnieuw de ruimte in gegaan; ben benieuwd of de aarde in die 7 jaar veel veranderd is. In mijn blogs hou ik jullie op de hoogte en als je vragen hebt, stel ze gerust!

Actief sinds 29 Nov. 2011
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 331625

Voorgaande reizen:

21 December 2011 - 01 Juli 2012

André Kuipers' Ruimtelog

Landen bezocht: