Oog in oog met de toekomst van de ruimtevaart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu Oog in oog met de toekomst van de ruimtevaart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu

Oog in oog met de toekomst van de ruimtevaart

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

07 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Het ruimtevrachtschip Dragon heeft ons maar kort bezocht. Na een week was het alweer vertrokken. Maar het was een indrukwekkende missie. Voor mij persoonlijk, omdat ik het mocht aankoppelen en losmaken van het ruimtestation. Voor de duizenden mensen op aarde die eraan gewerkt hebben. En eigenlijk ook voor iedereen op aarde.

Veel mensen zullen het misschien niet beseffen, maar deze missie is een belangrijke mijlpaal in de ruimtevaartgeschiedenis. Ik was spullen aan het uitladen uit de Dragon en keek even achter een van de rekken. Ik had de capsule op aarde al eens in de montagehal in Californië gezien en wist wat daar te zien was: een raam! Dit is de toekomst. Dit ruimteschip vervoert over een jaar of drie, vier mensen van en naar de ruimte.

Commercieel
Een Amerikaans commercieel bedrijf, SpaceX, bouwt de Dragon voertuigen. Moet je nagaan wat dat betekent. Niet een overheid faciliteert straks het transport van astronauten, maar een bedrijf. Nog even en toeristen kunnen een kaartje kopen en slapen in een ruimtehotel. Klinkt als sciencefiction? Ik heb een voorproefje gezien, hier in de ruimte. Dit is de toekomst. Deze tijden komen eraan!
Natuurlijk moeten we samen wel zorgen dat het veilig gebeurt en dat het milieu er niet onder lijdt…

Van binnen was Dragon rustig, licht en ruim. Witte en blauwe led-lampjes wierpen een gloed over de rekken met spullen. Duidelijk een andere stijl dan de huidige onderdelen van het ISS, zeker dan het Russische segment dat nog erg jaren zeventig aandoet. Dragon had veel hard plastic aan boord, minder metaal. En een prachtig goudkleurig luik. Het schip deed me erg denken aan een sciencefiction film. Misschien wel omdat het in Los Angeles gebouwd is…

Rondleiding
Een van de dingen die ik heel graag wilde doen tijdens mijn missie was foto’s maken van de binnenkant van het ISS. Het eerste deel van de reportage is een rondleiding door het Russische deel van het ruimtestation. Je kunt de foto's hier bekijken.

  • 10 Juni 2012 - 08:25

    Ron Pijlman:

    Hoi Andre,
    Wat zou ik graag met jou van plekkie ruilen zeg!
    Hier is mijn vraag voor jou,
    Heb je in de tijd dat je in het I.S.S. zit ook wel eens wat gezien wat je niet echt kon verklaren?
    Ik ben van mening dat wel zeker niet alleen zijn, en je ziet weleens op discovery van die programmas over ruimtemissies waar onverklaarbare objecten gefilmd zijn!
    En dat denk jij , zijn we alleen?
    Ik hoop dat je mijn vraag kan beantwoorden!
    Groetjes van Ron Pijlman (Aarde)

  • 12 Juni 2012 - 19:04

    Felix De Boer (8 Jr):

    Beste Andre,
    Waarom sturen we geen raket de ruimte in om het einde van de ruimte te verkennen? Dan moet ie wel op zonne energie werken om steeds maar door te kunnen vliegen.
    Felix de Boer
    8 jaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2012

Andre beantwoordt de winnende vragen!

01 Juli 2012

André veilig terug op aarde!

30 Juni 2012

Afgezonderd onder water en op de Zuidpool

29 Juni 2012

Waterkleppen checken en alweer een vals alarm

29 Juni 2012

48 uur bloedsomloop en hartritme meten
André

Ik ben astronaut en ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds. Tijdens mijn eerste ruimtereis zag ik hoe mooi en kwetsbaar onze planeet is. Daar moeten we zuinig op zijn! Op 21 december ben ik opnieuw de ruimte in gegaan; ben benieuwd of de aarde in die 7 jaar veel veranderd is. In mijn blogs hou ik jullie op de hoogte en als je vragen hebt, stel ze gerust!

Actief sinds 29 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1988
Totaal aantal bezoekers 331622

Voorgaande reizen:

21 December 2011 - 01 Juli 2012

André Kuipers' Ruimtelog

Landen bezocht: