Veiligheidscontrole van het ISS-interieur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu Veiligheidscontrole van het ISS-interieur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu

Veiligheidscontrole van het ISS-interieur

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

09 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Don en ik hebben weer veel getraind voor de komst van het commerciële vrachtschip Dragon van SpaceX. Het is de eerste keer dat dit vrachtschip aankoppelt. Voor zowel SpaceX, NASA, als de bemanning een nieuw en spannend moment. De ene keer oefenen we het grijpen van het ruimteschip, waarbij Don de robotarm van het ISS vliegt en ik commando’s naar Dragon stuur om het stil te houden (free drift). De andere keer oefenen we het tweede deel van de procedure: vastkoppelen. Daarbij breng ik Dragon met de robotarm naar het ISS en Don bedient het koppelmechanisme.

We hebben veel van deze ‘grapples’ geoefend, het moment waarop de robotarm het vrachtschip aangrijpt. Om te trainen hebben we ook noodscenario’s ingebouwd, waarbij er bijvoorbeeld mis gegrepen wordt of de armbesturing uitvalt en we snel naar het reservebedieningspaneel in het laboratorium moeten. Zo gaat het altijd: tijdens trainingen gaat er negen van de tien keer iets mis. In werkelijkheid gaat het vrijwel altijd goed.

Veiligheidsnorm
Ik ga over de installatie van de hardware die we nodig hebben om Dragon binnen te halen. We installeren een soort afstandsbediening voor de besturing van Dragon in de Europese uitkijkkoepel Cupola, want van daaruit hebben we goed overzicht over het hele ruimtestation en het aanmerende vrachtschip. Het wordt ongetwijfeld een schitterend gezicht om Dragon te zien aanvliegen…

Voor de veiligheidsmensen op de grond filmen we af en toe het Amerikaanse gedeelte van het ISS. Alle hoeken, gaten en rekken. Bij de vluchtleiding kijken ze die film na om te zien of de veiligheidsnormen overal worden gehaald. Wij verplaatsen natuurlijk wel eens dingen in het ISS, omdat het voor ons dan praktischer werkt. Maar we kunnen geen dingen voor de ‘fireports’ of ventilatieopeningen plaatsen, of kabels door luiken laten lopen die je niet in een handomdraai los kunt maken als er een lek is en het luik dicht moet. De grond heeft een aantal vragen gesteld over ‘onze’ inrichting en hier en daar hebben we wat aanpassingen gedaan. Veiligheid voor alles.

Monsters
Ik heb ook watermonsters genomen. Dat moet eens in de zoveel tijd. Het is een ingewikkelde procedure met allerlei verschillende zakjes, filtertjes, spuitjes en medium. Dit is de derde keer dat ik de watermonsters neem, maar nog steeds lees ik eerst een paar keer de procedures door om geen fouten te maken.

Ik doe veel van dit soort taken. Monsters nemen van de luchtkwaliteit, formaldehyde, zuurstof, CO2, geluid en bacteriën en schimmelgroei op allerlei oppervlakken. Alles wordt geregistreerd en naar de grond gestuurd. We verblijven in een afgesloten ruimte en kunnen ons geen infecties en vervuiling van water en lucht veroorloven, want even de ramen open zetten om het goed te laten luchten of de waterleiding flink schoonspoelen is er niet bij…

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.