Andre's Earth Hour vanuit de ruimte - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu Andre's Earth Hour vanuit de ruimte - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van André Kuipers - WaarBenJij.nu

Andre's Earth Hour vanuit de ruimte

Door: Andre Kuipers

Blijf op de hoogte en volg André

27 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag 31 maart a.s. om 20:30 uur is het zover. Dan doen miljoenen mensen over de hele wereld een uur lang het licht uit om aandacht te vragen voor de toekomst van de aarde.

En Andre doet mee, vanuit de ruimte!
Help jij mee, zodat hij zaterdag vanuit het heelal kan zien hoe de aarde per uur donkerder gaat worden..?

Schrijf je in voor Earth Hour

Bekijk hieronder de Earth Hour video van Andre en Carice van Houten

• 27 Maart 2012 - 13:07

Hilly-Bonne Stienstra:

Hoi Andre,
    Het is natuurlijk een droom van jou om zo'n reis mee te maken, en na veel gelezen en gehoord te hebben kan ik mij nu een beetje een voorstelling maken hoe het in een ruimteschip toegaat.
    Maar mijn vraag is, wat zie je nu als je door het raam kijkt, is het ongeveer hetzelfde wat wij zien als we in de lucht kijken?
    Hartelijke groeten Hilly, momenteel woonachtig in Oman.

• 27 Maart 2012 - 16:16

Nelke:

Hallo Andre,
    Ik vraag me af, als we allemaal een uurtje het licht uit doen kan je dat van uit de ruimte ook goed zien? En wat is het effect voor de aarde?
    Nog heel veel vliegplezier.
    vriendelijke groet Nelke.

• 27 Maart 2012 - 19:15

Cees Van Straten:

beste andre kuipers,

is het mogelijk om een kabel, een constante verbinding van de aarde naar de ruimte te maken (bijv een ruimtestation) zodat we daar grote zonneschermen kunnen laten zweven en/of vliegers die duurzame energie opwekken? Kan dat technische gezien en hebben we daar het materiaal voor (sterk genoeg, hitte bestendig, ankerpunt aan de aarde etc)

hartelijke groet en zet hem op, cees van straten

• 29 Maart 2012 - 13:29

Hi André,
    Ten eerste wil ik je laten weten hoe trots ik op je ben. Ik vind het geweldig Nederlander te zijn met jou! En daar gaat mijn vraag ook over. Waaraan kan jij merken dat je een Nederlander in de ruimte bent? Waarbij denk je: Alleen Nederlanders zullen begrijpen wat ik bedoel.

Ik wens je heel veel plezier in wat je doet.
    Geraldine.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

André Kuipers' Ruimtelog

De Missie

Na een korte ruimtevlucht in april 2004 gaat ESA-astronaut André Kuipers vanaf 21 december 2011 opnieuw de ruimte in. Dit keer woont en werkt hij 5,5 maand aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Aan boord is Kuipers behalve astronaut ook wetenschapper, arts en docent. Op zijn programma staan veel wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten.

Het internationale ruimtestation is in de eerste plaats een uniek laboratorium. Dat komt door de gewichtloze omstandigheden; alles zweeft. In deze omgeving van ‘microzwaartekracht’ kun je experimenten doen die op aarde niet mogelijk zijn. Proeven op het gebied van biologie, natuurkunde, scheikunde en materialen. En onderzoek naar de menselijke fysiologie.

Scholieren in actie
Naast het uitgebreide wetenschappelijke programma, besteedt Kuipers veel aandacht aan educatieve activiteiten. ESA heeft samen met het NSO, NEMO, WNF en Space Expo het bijzondere project Ruimteschip Aarde ontwikkeld. Hierin vraagt Kuipers de scholieren in Nederland om actief betrokken te zijn bij zijn missie met lessen, proeven en drie interactieve online missies.

De lancering van André Kuipers staat gepland op 21 december 2011. Hij wordt naar het ISS gelanceerd vanuit Baikonoer, Kazachstan met de Sojoez TMA-3M ruimtecapsule. Halverwege mei 2012 keert Kuipers terug op de steppe van Kazachstan. Hij is dan de enige Nederlander die twee ruimtemissies vloog en in totaal bijna een half jaar in de ruimte verbleef.